HOME ask DASH FOLLOW

July 23, 2011

Tutorial : buat transparent header (cs2)

Hi,hi korang . Aku nak ajar cara nak buat transparent header . adobe photoshop (pape pun boleh) . Let's start .
Tutorial ni , kat mana-mana ada kan . So , aku ajar jeah ! Buka edobe photoshop korang .

1. Tekan File > New

2. Tentukan width dan height (kalau aku widht :800 , height : 300) . Background contents mesti transparent

3. Pegi kat 'T' , pilih font , size dan colour . kalau nak font cantik-cantik , nanti aku ajar .
4. korang nampak tak benda kotak merah dalam gambar ini ? Kalau korang nak tulisan menggelembung . Ok , korang tekan right click>blending options.

5. ikut je gambar , tick dua benda tu je. Kalau nak ada colour lain kat tepi-tepi. Tick yg bawah sekali dan pilih colour .

 6. Andai kata korang nak letak gambar kat header korang . Tekan open .

 7. korang tekan eraser , right click , Magic eraser tool . Pandai-pandai lah edjust . ;]
8. Pegi kat tempat yg aku arrowkan tu dan tekan gambar terus letak kat header korang .

 9. Kalau dah siap , tekan file >save

10 . Pastikan PNG ! Kalau tak , header korang tak jadi . Pastu Save . Dan uploadkan ke blog korang . 

SIMPLE JE . SELAMAT MENCUBA !




No comments: